MENY

UTLEIEOBJEKTER

KONTAKT

For informasjon og bestilling:
booking@lorenskog.kommune.no
eller tlf. 67 93 44 22

Åpningstid for booking:
9-15 hverdager

FOR ARRANGØRER:

Sjekkliste for gjennomføring av kulturarrangement i kulturhusets saler

  • Utse en egen kontaktperson som kulturhuset kan forholde seg til fra booking til gjennomført arrangement.
  • Kontakt produsent for booking av dato tidligst 1 år for gjennomføring av arrangement. Når datoen er satt sender kulturhuset ut en ordrebekreftelse.
  • Kontakt teknisk leder når dato er satt, for spesifikasjon av tekniske behov. Når dette er gjort, mailer teknisk leder over en bekreftelse på bestillingen med priser.
  • Hvis det er et stort kulturarrangement vil kulturhuset invitere til kontraktsmøte i god tid før avvikling av arrangement.
  • Etter gjennomført arrangement vil det sendes ut økonomisk oppgjør til avtalt kontaktperson.
  • For detaljert informasjon om andre forhold i forbindelse med gjennomføring av et kulturarrangement, se lengre ned på denne side. 
  • Husk at ved billettsalg gjennom våre salgskanaler tilkommer det kr.10,- i billettavgift for lokale organsiasjoner og kr.20,- for kommersielle aktører.

Adkomst

Load-in er fra Varemottaket. Varemottaket på Lørenskog hus er plassert på baksiden av bygget i første etasje (Inn fra Kulturhusgata). Porten inn til rampa er 4,3 X 4,4m, lasterampa er 1,1m høy og 3,45m bred, med et innebygdt løftebord på 2,5 x 1,3m. Herfra kan utstyret lastes rett inn i en heis som er 2 x 2,9 x 4m (BxHxD), eller inn på mellomlageret. Heisen kan man ta rett opp til andre etasje og laste ut i produksjonsrommet, med direkte tilgang til storstua og sidescenen. Heisen stopper videre i alle etasjer mellom første og sjette etasje.

Dersom du kommer med ting som er så lange at de ikke går inn i heisen, kan dette lastes direkte inn i andre etasje ved bruk av husets kran. Denne kan løfte 300kg 5m ut fra veggen, så det vil være mulig og få inn ting som er opptil 10m lange. Døren vi da må laste igjennom er 2 x 4m.

Scenen i Storstua

Scenen i Storstua er på 10,5 m bred x 9 m dyp.
Uten sceneben og scenetepper er scenearealet på 15 m x 10m.
Scenekanten er der kunstteppet og forteppet henger - rett bak basshøytalerne på gulvet. 
Utenfor dette er sikt fra galleriet noe begrenset 
NB: Det er opp til hver enkelt bruker/produksjon å selv vurdere hvor langt ut mot publikum dere ønsker å bevege dere. 

Bruk av projektor og lerret under forestilling

Visning av bildemateriell på forestilling løses enklest ved at bildene legges inn i en powerpoint presentasjon.

1.Legg bildene inn i riktig rekkefølge.
2.Legg inn helt svarte bilder der du ikke ønsker at noe skal vises på skjermen.
3.Der du ønsker at flere bilder eller tekst skal gå fortløpende, legg inn dette slik at det skjer automatisk, så tekniker kun trenger å trykke play - én gang pr sang/nummer

Bildene må være av god kvalitet for at det skal se bra ut på et stort lerret. En god indikasjon på at bildet er av høy kvalitet får du ved å sjekke størrelsen på bildet.
Er det under 3mb, er oppløsningen sannsynligvis ikke bra. Mange av bildene vi bruker er ofte over 8-10mb store.

Tips:
Unngå fjonge overganger, la bildene gå over i hverandre.
Unngå hvite kanter eller bakgrunner, dette dreper scenelyset.
Forsøk å finne bilder med samme høyde og bredde på. Dette ser mest ryddig ut.
Projektoren viser 16:9 format, så bilder i dette formatet er det som vil se best ut og fylle lerret.

Ønsker dere at teknikeren som er på jobb for dere skal avvikle bildevisningen må dere leie en pc fra oss. Dette koster pr. 1.1 2014  - kr 560,-, men prisen justeres årlig.
Dersom dere selv vil avvikle bildefremvisningen kan dere gjøre dette fra en egen pc med VGA utgang og slipper da å leie pc.

Om huset skal avvikle bildemateriell, så må det være minimum to teknikere på jobb. Én tekniker kan ikke ha ansvar for lyd, lys og bilde. Ved større produksjoner kan det være nødvendig med flere teknikere.
Andre og bedre løsninger for avspilling av video og bildemateriell er tilgjengelig på huset, kontakt oss for mere informasjon om dette.

Tekniske pakker

Når dere melder inn et behov for teknisk utstyr til teknisk leder, så vil han sette opp en pakke som dekker deres behov ut i fra det han har fått beskrevet fra dere. Det som ikke ligger i disse pakkene vil bli beskrevet som tillegg i tilbudet.
Dette vil f. eks være trådløse mikrofoner, backline, projektor, lerret, pc, annet teknisk utstyr som vi ikke har på huset, og derfor må leies inn eksternt osv.

Forskjellen på stor og liten teknikkpakke er kun at stor teknisk pakke inkluderer bevegelig lys. Lyd er likt i begge pakker.
Teknikere til forestillinger/øvelser kan kun bestilles hos teknisk leder. 

Dersom du/dere er usikre på hva det tekniske behovet deres er, så ta kontakt med teknisk leder for å få dette avklart.

Billettører og Garderobevakter

For kommersielle aktører som leier seg inn på huset, så kan vi tilby billettører og garderobevakter som utføres av lokale kulturorganisasjoner på dugnad.
Disse får betalt av kulturhuset og denne tjenesten kan bestilles til deres produksjon.
På produksjoner som lokale organisasjoner står for, så er det et krav at organisasjonen stiller med minst 5 voksne vakter som må gjennomgå en
kort opplæring om brannrutiner og rømningsveier før forestillingen. Denne opplæringen utføres av kulturhusets ansatte og foregår som regel ca. 30 - 60 minutter før forestillingen starter.

Garderobefasiliteter

2. etasje:
Oppholdsrom for 6-8 personer i Produksjonsrommet bak Storstua.
Inneholder: Stoler, bord og speil i helfigur. 2 toaletter.

3. etasje:

Green room 1: Kapasitet 6-10 personer.
Inneholder: Kjøleskap, oppvaskmaskin, kaffetrakter, speil i helfigur, møbler, strykebrett og strykejern.

4. etasje:

Garderobe 4A (Kapasitet 2-4 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, toalett + dusj.
Garderobe 4B (Kapasitet 4-7 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, toalett + dusj.
Garderobe 4C (Kapasitet 6-10 personer). Inneholder: sminkespeil, bord, stoler, klesstativ.
(Garderobe 4C kan deles opp i 2 mindre garderober til henholdsvis 4 og 2 personer).

5. etasje:

Green room 2: Kapasitet 6-8 personer.
Inneholder: Kjøleskap, oppvaskmaskin, kaffetrakter, speil i helfigur, møbler.

Garderobe 5A: Kapasitet 6-10 personer.
Inneholder: Sminkespeil, bord og stoler.
(Garderobe 5A kan deles opp i 2 mindre garderober til henholdsvis 4 og 2 personer).

1 stk. Toalett og dusj i gangen.
1 stk. Toalett og dusjer (2) i gangen.

Innlevering av markedsføringsmateriale

Materiell som sendes oss bør inneholde: En informativ, velskrevet tekst på minimum 100 ord.
Bilder må være kildebilder i HØYOPPLØSELIG størrelse. IKKE plakater med påtrykt tekst.
Gjerne flere bilder slik at det er mulig å se hvilket som passer best inn i malen til Lørenskog hus.
Bilder kan leveres i disse formatene; Jpeg, png, tiff.

Frister for innsending av materiale til Kulturprogrammet 2017

For å være med i høstprogrammet 2017 er fristen 1.juni
For å være med i vårprogrammet 2018 er fristen 15. november

Kanaler for markedsføring som er inkludert i leien

Nettsidene til Lørenskog hus og på flatskjermene på huset.
Kulturprogrammet som distribueres til 24.000 husstander.

NB! lørenskog hus prøver å være så miljøvennlig som mulig og benytter i minst
mulig grad plakater av papir. All markedsføring er digitalt.